adsbygoogle

السبت، يونيو 06، 2020

كيفية الهجرة الى كندا الخطوات و الشروط و كيف تقديم طلب الهجره

كيفية الهجرة الى كندا الخطوات و الشروط و كيف تقديم طلب الهجره
هل أنت مهتم بالهجرة إلى كندا ، و لكن لست متأكدًا من كيفية القيام بذلك؟ إذا كنت ترغب في جعل كندا منزلك المؤقت أو الدائم ، فمن المهم الوصول إلى أحدث المعلومات.

هي دولة في أمريكا الشمالية تتألف من 10 مقاطعات وثلاثة أقاليم. تقع في القسم الشمالي من القارة وتمتد من المحيط الأطلسي في الشرق إلى المحيط الهادئ في الغرب وتمتد شمالاً في المحيط المتجمد الشمالي. كندا هي البلد الثاني عالمياً من حيث المساحة الكلية. كما أن حدود كندا المشتركة مع الولايات المتحدة من الجنوب والشمال الغربي هي الأطول في العالم.

هشرح الجزء في الهجرة اللي اسمهFederal Skilled Immigration اللي هو هجرة أصحاب الخبرات العملية المطلوبة في كندا. فيه فروع أخرى للهجرة زي هجرة رجال الأعمال أو أصحاب الحرف اليدوية أو ان حد ييجي يدرس هنا مثلا, وكل حاجة وليها شروط مختلفة.

حاجة كمان: الحكومة الكندية بتعمل من سحبتين لثلاثة كل شهر من على السيستم. كل سحبة ممكن عدد الناس اللي فيها يتراوح من 700 مثلا لحد 2000. بعد كل سحبة, الحكومة بتنشر على الموقع بتاعها عدد الناس اللي سحبتهم, وأقل واحد في السحبة دي كان جايب كام. عموما, عشان يبقى عندك تصور, تابع السحب من هنا (ده تاني أفضل موقع بعد موقع الحكومة):
http://www.canadavisa.com/news/latest.html

حاجة كمان للمتزوجين: يستحسن كل واحد فيكم يجرب الخطوات الجاية. لأن الحكومة الكندية بتسمح ان ممكن أي من الزوجين يبقى ال primary applicant والثاني بيبقى secondary. اللي يحدد مين فيكم يبقى primary هو ال score النهائي من 1200. المفروض اللي يجيب أعلى يبقى هو ال primary.

1- أول حاجة, لازم تعرف ال National Occupation Classification code بتاعك ايه. ده كود كدة من أربع أرقام لكل occupation في كندا. كندا بتدي كل شغلانة NOC code و Skill Level/Type. عشان تقدر تيجي تحت ال Federal Skilled Worker وشغلانتك تبقى محسوبة Skilled, لازم تندرج تحت Skill Level 0 أو A أو B. فحضرتك هتدور على الكود بتاع شغلانتك وتتأكد من ال Skill Level بتاعه وتكتب الكود على جنب عشان هتحتاجه في كل حاجة.
الكلام ده ممكن تعرفه أونلاين من هنا: http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/noc.asp

أو تنزل الملف كله من هنا: http://www5.hrsdc.gc.ca/…/2…/pdf/PrintableVersionNOC2011.pdf

2- بعد أما تعرف ال NOC code تشوف انت eligible تقدم في كندا ولا لأ تحت فئة ال Federal Skilled Worker. ده بيبقى points grid من 100 نقطة. أي حد يجيب 67 أو أكثر يبقى eligible. ده ممكن تعرفه من هنا:
http://www.cic.gc.ca/en…/immigrate/skilled/apply-factors.asp

3- طلعت الحمد لله eligible وكل حاجة. المفروض دلوقتي تعمل لنفسك profile على السيستم بتاع الحكومة الكندية, وده اسمه Express Entry profile, وبتاخد تقييم من 1200 نقطة على سيستم اسمه Comprehensive Ranking Systemحسب سنك ومؤهلك وعدد سنين خبرتك ومستواك في الانجليزي أو الفرنساوي – اللغتين الرسميتين لكندا – ومؤهلات زوجتك لو كنت متزوج, وأي خبرة سابقة في كندا.
على السيستم ده,انت بتبقى موجود في ال pool of candidates اللي زيك ومتشاف من الحكومة الكندية ومن المقاطعات الكندية. البروفايل بتاعك ده لسة مش هجرة. ده ماهو إلا إبداء رغبة منك انك عايز تيجي كندا, والسيستم مديك score معين على حسب المؤهلات اللي انت بتدعي انها عندك.
فكر فيها كإنها job vacancy فاتحة في شركة, والشركة قايلة الشروط اللي عايزاها عشان الناس تقدم, وفيه ناس كثير غيرك هتقدم, بس الشركة اللي بتختار في الآخر.

تقدر تعرف انت هتجيب كام من 1200 مقدما قبل أما تعمل profile فعلي على موقع الحكومة. ده ممكن تعرفه من هنا, وزي ما قلت هي دي الحتة المهمة للمتزوجين ان كل واحد يشوف هيجيب فيها كام عشان نحدد مين ال main applicant.
ملحوظة: السؤال المتعلق بمستواك في اللغة هتفترض فيه إجابة لأنك لسة معملتش امتحان يثبت مستواك في اللغة.
http://www.cic.gc.ca/english/express-entry/grid-crs.asp

عرفنا مين ال main applicant الحمد لله. بداية من هنا – الكلام للمتزوجين – ال main applicant بس هو اللي اجباري عليه الخطوات الجاية.

4- كندا ليها لغتين رسميتين: انجليزي وفرنساوي. حضرتك هتمتحن IELTSلو ناوي تختار لغتك الأولى انجليزي, أو تمتحن TEF لو لغتك الأولى فرنساوي.
ملحوظة: ال secondary applicant كمان ممكن يمتحن لو عايزين تعلوا ال score بتاعكوا, لكن مش اجباري.
للناس اللي في مصر, ممكن تحجز IELTS مع ال British Council وممكن تحجز TEF مع المعهد الثقافي الفرنسي.
http://takeielts.britishcouncil.org/
https://institutfrancais-egypte.com/ar/

5- على ما معاد الامتحان ييجي, وبما أن مؤهلك الدراسي من خارج كندا, فهتعمل حاجة كمان اسمها Educational Credential Assessment (ECA). وده كدا شبه إقرار من جهة في كندا بتقول فيه للحكومة مؤهلك الخارجي ده بيساوي ايه في كندا. يعني البكالوريوس بتاعك مثلا – اللي من كلية معينة وجامعة معينة – بيساوي بكالوريوس برضه في كندا ولا أعلى ولا أقل.
ده الحكومة الكندية ادتك الاختيار من بين 3 جهات في كندا المنوط بيها تعمل ال assessment ده:
http://www.wes.org/ca/fswp/
http://www.icascanada.ca/fsw/home.aspx
http://learn.utoronto.ca/…/comparative-education-service-ces
ملحوظة: أنا اخترت أعمل ال assessment مع أول جهة.

6- امتحنت انجليزي أو فرنساوي والنتيجة طلعت, وعملت assessment والنتيجة جاتلك, انت دلوقتي جاهز تعمل Express Entry profile.
ال Express Entry profile ده هتجاوب فيه عن أسئلة كثيرة تخصك وتخص أسرتك ومفيهوش دفع فلوس (انت دفعت في الامتحان وفي ال assessment). ومش هيتطلب منك اثبات دلوقتي على أي حاجة انت هتقولها. وهتاخد score من 1200 زي ما قلت على حسب إجاباتك. البروفايل من هنا: http://www.cic.gc.ca/english/e-services/account.asp#login

7- مليت ال Express Entry profile وعملت submission والحمد لله, تعمل بقى registration مع Job Bank Canada. دي خطوة اجبارية الحكومة بتطلبها عشان انت تبقى متشاف من ال employers في كندا. ال registration من هنا:
http://www.jobbank.gc.ca/home-eng.do?lang=eng

8- انت دلوقتي ممكن تحط ايدك على خدك وتستنى العدل. بس دي أسوأ حاجة ممكن تعملها. لأن العدل مبيجيش لوحده إلا لو انت البروفايل بتاعك سوبر. يعني تكون انت ومراتك مثلا عندكم لغة قوية وانتوا الاتنين جايبين تقديرات عالية جدا في الامتحانات, وانتوا الاتنين عندكم عدد سنين خبرة عملية فظيعة, وانتم الاتنين معاكوا ماجستير أو دكتوراه مثلا. من الآخر, عشان تقف عند الخطوة دي وتستنى الحكومة هي اللي تبعتلك لازم تكون مقفل الامتحان. طب نعمل ايه؟ أصعب خطوة من حيث التركيز المطلوب والسرعة في رد الفعل في الموضوع كله، ال Provincial Nomination.

ليه لازم تدورعلى ال nomination ؟ عشان الحكومة الكندية هتديك 600 نقطة زيادة على أي score انت جبته على ال Comprehensive Ranking System لو نجحت انك تخلي محافظة كندية تعملك ترشيح. ده هيخلي ال score بتاعك ينط فوق قوي فالحكومة تسحبك من ال pool of candidates وتبعتلك Invitation to Apply for Immigration.
طب حد شاطر ودخل يدعبس من ورايا يقوللي طب مش أنا ممكن أجيب 600 نقطة لو جبت job offer برضو ؟ أقوله برافو عليك. بس دي رابع أصعب حاجة بعد الغول والعنقاء والخل الوفي.

نرجع لمرجوعنا, كل مقاطعة ومحافظة في كندا ليها موقع على الانترنت. على الموقع ده, هتلاقي كل محافظة حاطة list بتاعت شغلانات عندها فيها نقص. حضرتك هتدور على شغلانتك على كل موقع من دول وتعرف مين اللي عايزك عنده. بعد أما تعرف انت مطلوب فين بالضبط, تشوف شروط التقديم للمحافظة دي – من على الموقع برضو – وتجهز ورقك بالشكل اللي هيطلبوه, وتستنى يفتحو باب التقديم.
الصعوبة اللي كنت بقول عليها في الحتة دي, انك تعرف بدري أول لما باب التقديم في محافظتك يفتح, وتكون واحد من أول الناس اللي تقدم (لازم يكون ورقك جاهز طبعا).

مواقع المحافظات:
Alberta
http://www.albertacanada.com

British Columbia
http://www.welcomebc.ca/home.aspx

Manitoba
http://www.immigratemanitoba.com

New Brunswick
http://www.welcomenb.ca/content/wel-bien/en.html

Newfoundland & Labrador
http://www.nlpnp.ca

Nova Scotia
http://www.novascotiaimmigration.com

Ontario
http://www.ontarioimmigration.ca/en/index.htm

Prince Edward Island
http://www.opportunitiespei.ca

Saskatchewan
http://www.saskatchewan.ca

عشان تعرف الأخبار دي أول بأول, تابع المواقع اللي تحت دي كل يوم واشترك في ال mailing lists بتاعتهم عشان يتبعتلك emails عن آخر أخبار الهجرة:

Citizenship & Immigration Canada
http://www.cic.gc.ca/english/index.asp

CanadaVisa Website
http://www.canadavisa.com

CanadaVisa Page (LinkedIn)
https://www.linkedin.com/company/1799035

CanadaVisa News Portal
http://www.canadavisa.com/news/latest.html

CIC News
http://www.cicnews.com

9- خلصت الخطوة اللي فاتت ولحقت تقدم لمحافظة – أو أكثر – اللي عايزاك. هنا بقى تحط ايدك على خدك وتستنى المحافظة تبعتلك. ممكن يبعتولك ايميل الأول وممكن يبعتولك على ال mailbox بتاع ال Express Entry Profile على سيستم الحكومة علطول. خليك مصحصح. عشان أول أما هيجيلك nomination لازم تعمل accept علطول.

10- بعد أما تعمل accept لل provincial nomination, هتلاقي ال points بتاعتك زادت 600 كمان – مش لازم في نفس اليوم – وبعدها بكام يوم الحكومة الكندية تبعتلك ITA (Invitation to Apply). بعدها هما هيقولولك تعمل ايه خطوة بخطوة.

يشتمل قسم الهجرة إلى كندا على ثلاث فئات رئيسية من البرامج التي يمكنك أخذها في الاعتبار:

الإقامة الدائمة :

برامج الهجرة طويلة الأجل ، بما في ذلك البرامج الاقتصادية (بما في ذلك  Express Entry ) ورعاية الأسرة .

تصاريح العمل :
برامج تسمح لك بالعمل في كندا لفترة محدودة.

تصاريح الدراسة : 
إذن للدراسة في المؤسسات المعتمدة ، مع إمكانية العمل أثناء وبعد دراستك وخيارات الانتقال إلى الإقامة الدائمة.

من الخيارات أدناه ، انقر فوق الوضع الأكثر قابلية للتطبيق لمعرفة أي خيار (خيارات) للانتقال إلى كندا قد يكون متاحًا لك ولعائلتك ، إذا كان ذلك ممكنًا.

إذا كان هناك أكثر من حالة من الحالات المذكورة أعلاه تنطبق عليك ، فنحن نشجعك على بدء البحث مع أي موقف يتم سرده أولاً. ومع ذلك ، تأكد من مراجعة الخيارات المحتملة الأخرى أيضًا.

إذا لم تنطبق عليك أي حالة من الحالات المذكورة ، لا تفقد صوابك – فقد تظل مؤهلاً للهجرة إلى كندا.

تحقق من مجموعة الخيارات الموضحة أدناه لمعرفة أي مسار قد يكون مناسبًا لك ، واستخدم أداة معالج كندا إلى كندا للتحقق من أهليتك.

تم التنفيذ في يناير 2015 ، الدخول الكندي السريعالبرنامج هو نظام كندا الجديد لإدارة طلبات الهجرة للعديد من برامج المهاجرين الاقتصادية في البلاد.

بما في ذلك العمال المهرة الفدراليين ، وفئة الخبرة الكندية ، والتجار المهرة الفيدرالية.

يمكن للأشخاص الراغبين في الهجرة إلى كندا للعيش والعمل على أساس التفرغ ، والذين يستوفون المعايير الخاصة بواحد على الأقل من برامج الهجرة هذه

التعبير رسمياً عن رغبتهم في أن يصبحوا مقيمين دائمين في كندا عن طريق إنشاء ملف تعريف إدخال سريع.

بمجرد إضافتها إلى تجمع Express Entry ، سيتم تسجيل المرشحين وفقًا لنظام التصنيف الشامل القائم على البرنامج (CRS)

وستحدد هذه الدرجة مرتبة المرشح داخل المجمع.

بعد ذلك ، سيتم دعوة الأشخاص الذين حصلوا على أعلى الدرجات للتقدم بطلب للهجرة إلى كندا كمقيمين دائمين.

تدعو وزارة الجنسية والهجرة الكندية (CIC) كبار المرشحين من مجموعة Express Entry

إلى التقدم بطلب للحصول على هجرة كندية عاجلة بشكل متكرر عبر “جولات دعوات” رسمية.

من أجل أن يتم اختيارهم في أحد هذه السحبات الصادرة عن Express Entry وإصدار دعوة لتطبيق (ITA)

يجب أن يكون المتقدم متقدمًا بالقرب من أعلى مجموعة المرشحين المحتملين وفقًا لنظام التصنيف الشامل لـ Express Entry.

الهجرة الكندية
سيقيم برنامج CRS الخاص بالبرنامج تفاصيل ملف تعريف Express Entry الخاص بالمرشح ويصنفها وفقًا للمتنبئين الرئيسيين

للنجاح الاقتصادي ، مع الأخذ في الاعتبار تعليمهم ومهاراتهم وخبراتهم العملية وقدراتهم اللغوية

ومجموعة متنوعة من العناصر الأخرى التي تساعد المهاجرين على الازدهار في كندا.

المقاطعات والأقاليم ، وكذلك أصحاب العمل المؤهلين في كندا ،

لضمان حصولك على أفضل فرصة ممكنة لتختار للهجرة إلى كندا

يمكنك الاحتفاظ بخدمات محامي الهجرة الكندي الذي يمكنه مساعدتك في اتخاذ الخطوات الضرورية قبل وأثناء تطبيقك لزيادة فرص النجاح.

كيف تصبح مقيم دائم في كندا
أسرع طريقة للانتقال إلى كندا كمقيم دائم هي عبر نظام Express Entry الجديد.

تم الانتهاء من برنامج إدارة الهجرة بالكامل عبر الإنترنت ، مما يجعل عملية الهجرة الكندية فعالة للغاية بالنسبة للمرشحين المؤهلين من جميع أنحاء العالم.

معظم طلبات العلاقات العامة في كندا المقدمة في إطار Express Entry ستتم معالجتها في غضون ستة أشهر أو أقل.

التعبير عن الدخول كندا

لكي تتمكن كندا من تقييم أهلية المهاجر المحتملين في برنامج Express Entry ، يتطلب البرنامج أن يقوم المتقدمون بإنشاء ملف شخصي على الإنترنت .

يحتوي على جميع أوراق اعتمادهم.

وبمجرد إنشاء ملف تعريف الإدخال السريع للمرشح وتم قبوله في البرنامج

سيتم وضع الملف الشخصي الخاص بالمهاجرين المحتملين في تجمع مع مرشحين آخرين وأرباب عمل محتملين

ويمكن عندئذٍ لبرامج المرشحين في المحافظات المقارنة بين التطبيقات المختلفة.

إذا اختار صاحب عمل مؤهل أو كندا PNP مرشحًا من مجموعة Express Entry ، فسيحصل عندئذ على 600 نقطة CRS لتعزيز ترشيح المقاطعات أو ما يصل إلى 200 نقطة لعرض الوظيفة المؤهلة.

هناك إذن سحوبات Express Express الرسمية حيث يتم إعطاء كبار المرشحين دعوة لتطبيق (ITA) للإقامة الكندية.

من أجل المشاركة في نظام الهجرة الكندي السريع ، يجب عليك تلبية جميع معايير Express Entry بما في ذلك متطلبات

واحد أو أكثر من برامج الهجرة الاقتصادية الكندية. إذا لم تستوفِ متطلبات Express Entry ، فلن يتم قبولك في مجموعة المرشحين للنظام.

كيف أقوم بتأكيد ترشيح إقليمي داخل الدخول السريع؟
إذا قامت إحدى المقاطعات أو الأقاليم بترشيحك بالفعل تحت تيار Express Entry

يجب عليك إضافة الترشيح إلى حساب Express Entry الخاص بك من أجل الحصول على نقاط الهجرة الكندية الإضافية. للقيام بذلك ، اتبع هذه التعليمات.

تأكيد ترشيح الحزب الوطني التقدمي:

افتح ملف تعريف الإدخال السريع الخاص بك
انتقل إلى “تفاصيل التطبيق” ثم قسم “الترشيح والاختيار”
في حال سؤالك عن ترشيح كندا PNP Express Entry ، قم بتغيير إجابتك إلى “yes”
استخدم القائمة المنسدلة لاختيار المقاطعة أو الإقليم الذي رشحك
أرسل ملفك الشخصي المحدث
اتصل بالمقاطعة مباشرة ، خارج Express Entry ، ووفر لهم رمز التحقق من صحة الوظيفة الخاص بك ورقم ملف تعريف الإدخال السريع
بعد ذلك ، ستستخدم المقاطعة هذه المعلومات لتأكيد ترشيح الحزب الوطني التقدمي الكندي مع الهجرة واللاجئين والمواطنة الكندية (IRCC).
بمجرد تأكيد ذلك ، سوف تتلقى رسالة MyCIC فيما يتعلق بالترشيح.

انقر فوق “قبول” في الجزء العلوي ، وسيتم منحك على الفور 600 نقطة إدخال Express على درجة الهجرة CRS الخاص بك.
لديك 30 يومًا لقبول ترشيح PNP Canada في Express Entry قبل انتهاء صلاحيته رسميًا.

بمجرد قبولك لترشيح برنامج الترشيح في مقاطعة كندا

ستتلقى خطاب تأكيد بتنسيق PDF في حساب MyCIC الخاص بك.

كما سيتم إرسال نسخة من شهادة الترشيح إليك بالبريد.

يرجى الانتباه إلى أنه لا يمكن معالجة الترشيحات الإقليمية التي تم الحصول عليها من خلال العملية الورقية التقليدية ، والتي تسمى الترشيحات الأساسية ، من خلال Express Entry.

هل يتم اعتبار الإشعار بالفوائد (NOI) بمثابة ترشيح؟

إن تلقي إخطار الفائدة (NOI) من إحدى المقاطعات ليس مماثلاً لاستقبال ترشيح المقاطعات.

إذا كنت قد تلقيت إخطارًا بالفائدة من برنامج PNP في كندا ، وترغب في أن يتم ترشيحك من قبلهم ، فيجب عليك حينئذٍ التقدم بطلب للحصول على تيار الدخول السريع في هذه المقاطعة.

خطه الحكومه الكنديه بزياده عدد المهاجرين
أعلنت الحكومة الفيدرالية الكندية عن خطة مستويات الهجرة الكندية.

في عام 2018 ، تخطط الحكومة لقبول 300،000 من المقيمين الدائمين الكنديين ، وسيتم اختيار معظمهم من برامج الهجرة الاقتصادية.

تهدف المواطنة والهجرة الكندية إلى الموافقة على 172،500 من مقدمي الطلبات ومرافقيهم من أفراد العائلة في إطار برامج الهجرة من الدرجة الاقتصادية مثل كندا إكسبريس

وكيبيك للعمالة الماهرة ، وبرامج المرشحين من المقاطعات الكندية المختلفة.

للحصول على معلومات إضافية حول الهجرة إلى كندا من خلال Express Entry ، يمكنك زيارة موقع الهجرة الرسمي للحكومة الكندية Express Entry .
***************************************************
كيف يمكن الهجره الي كندا و ما هي شروط الهجرة و الحصول علي اقامة

في البدايه يجب ان نعلم بعض المعلومات عن كندا كَنَدَا  رسمياً إتحاد كندا هي دولة في أمريكا الشمالية تتألف من 10 مقاطعات وثلاثة أقاليم. تقع في القسم الشمالي من القارة وتمتد من المحيط الأطلسي في الشرق إلى المحيط الهادئ في الغرب وتمتد شمالاً في المحيط المتجمد الشمالي.



كندا هي البلد الثاني عالمياً من حيث المساحة الكلية. كما أن حدود كندا المشتركة مع الولايات المتحدة من الجنوب والشمال الغربي هي الأطول في العالم.

علشان تهاجر لكندا لازم تكون تحت واحدة من الحاجات دي:

أولا مستثمر:
مفهومة طبعا، معاك فلوس وجاي تعمل مشروع/مشاريع في البلد.

الثاني entrepreneur:
المبلغ أقل شوية.

الثالث وده من “المهمين” عمال مهرة: (فيه طبعا حاجات تانية زي الدراسة ولم الشمل) بس هنا هتكلم عن الـ Express Entry

العمال المهرة:
ودي بتبقى مهن محددة من قبل الحكومة بتنزل كل فترة، زي الكهربائية، النجارين، السباكين، مشغلى اللودرز والكرينز. بس لازم يكون عندك كل الاثباتات واختبارات وبشهادات. علشان تجيب سكور يأهلك للهجرة.

**يعني إيه سكور؟
الهجرة لكندا بتعتمد على الدرجات/النقاط، سكور من 100، والحد الأدنى بتاعه 67.
يعني سكور لكل حاجة زي (الخبرة، اللغة، المؤهل، العمر، عقد العمل، القرايب والعائلة)

– اللغة:
ودي 28 نقطة وفيها لغتين إنجليزي وفرنساوي، ممكن تختارهم الإتنين وواحدة فيهم تسجلها لغة أولى وواحدة لغة تانية أو ممكن تختار واحدة بس. وفيه تقييم CLB إختصار Canadian Language Benchmarks وطبعا فيه IELTS.
أو اختبار TEF للفرنساوي، وده من Chambre de Commerce et d’Industrie de Paris – CCIP
هتمتحن Speaking, Listening, Reading, Writing يعني 7 في كل قسم بحد أقصى، ولو جيبت أقل من 5 مش هتاخد أي نقط. يعني تجيب 7 ماشي .. 6 ماشي .. 5 ماشي… 4 تروح ..

– التعليم:
وده النقط بتاعته 25 نفطة، لو معاك PHD ده 25 نقطة لوحده، ولو ماسترز 23، ولو معاك “إتنين” بكاروليوس 22 نقطة، لو واحد 21 نقطة، معهد سنتين 19 نقطة، معهد سنة واحدة 15 نقطة، مدرسة 5 نقط.

معادله الشهادات المصريه للنظام الكندي
يعني معاك بكالويوس تجاره او هندسه او ايا كان
دا يساوي ايه عندنا في كندا عشان نديك النقاط عليه ؟؟

*** لازم تدخل علي موقع wes
World education system
وتعمل اكونت ب ٢٣٣ دولار كندي وتاخد رقم كودي

ولازم تراسل ادارة الجامعه
عشان ترسل بيان الدرجات بتاعك بالانجليزيه في ظرف موثق ومختوم ويتم ارساله لعنوان ال wes ومكتوب علي الخطاب رقم الكود بتاعك

وبيردوا عليك يقولولك الشهاده دي تعادل شهاده كذا في النظام الكندي وتاخد عليها كذا نقطه

– الخبرة:
ودي من 15 نقطة، بس إستنى بقى، مبتبقاش أي وظيفة، دي لازم تكون متسجلة في الـ NOC أو National Occupational Classification في كندا، يعني موجودة في الـ List بتاعتهم.
ودرجات الخبرة كالتالي:
سنة = 9 نقط
2-3 = 11 نقطة
4-5 = 13 نقطة
6 وأكتر = 15 نقطة

– السن:
وده 12 نقطة
18-35 = 12 نقطة
كل سنة بتزيد بتقل نقطة، يعني 36 = 11 … وهكذا ..

– عقد العمل أو Arranged Employment In Canada :
وده 10 نقط ومفيهمش رغي كتير معاك عقد هتاخد 10 نقط مش معاك مش هتاخد نقط

– القرايب/ العائلة في كندا:
وده الزوجة أو القرايب من الدرجة الأولى ودول بيدوك 5 نقط
لو ليكوا قرايب في كندا بتاخدوا 5 نقط.

هنا هتلاقي تفاصيل النقاط بشرح أكبر
http://www.cic.gc.ca/english/express-entry/grid-crs.asp

**الإجراءات:
ممكن متحتاجش محامي يعمله، لو عارف ومتأكد من كل الخطوات، بس لو متلخبط يبقى تشوف محامي هجرة يساعدك.
هتدخل هنا http://www.cic.gc.ca/english/ ده الموقع الرسمي، إقرا فيه على قد ما تقدر، لو معرفتش يبقى حضرتك مش نافع من أولها وتروح تتعلم إنجليزي قبل ما تحاول.
بعد ما بتعمل الـApplication من هنا
http://www.cic.gc.ca/english/e-services/mycic.asp
وبتجاوب ع الأسئلة الموجودة، بتطلع النتيجة بإنك تنفع ولا لأ!!
ولو تنفع بتاخد Personal Reference Code، لازم تحتفظ بيه متضيعوش…
بعدين هتبدأ في خطوات إنشاء حساب ع الموقع وده مهم جدا علشان هو ده اللي هتتعامل من خلاله مع الحكومة والـApplication.
http://www.cic.gc.ca/english/e-services/mycic.asp
هيظهر قدامك إختيارين
1- Sign in Partner SecureKey Concierge وده بتاع الناس اللي عايشين هناك وعندهم حسابات بنكية.
2- GCKey the government of Canadan Credentials وده للناس اللي بره كندا.

هتختار رقم إتنين وتبدأ تدخل بياناتك.
بعدها هتتنقل على حاجة تانية فيها أنواع الفيزا، ومنها Express Entry.. إختارها
بعد ما تختارها هتروح صفحة تانية بأسئلة جديدة أكثر عمقا بقى، يعني معلومات عن خبراتك وعيلتك وكل واحدة منهم ليها استمارة خاصة، متزهقش، إملا البيانات كلها.
أول ما بتعدي المرحلة “لو قبلت” هيطلبوا منك الـ Personal Referrence Code فاكره؟ تروح مدخله في المكان المطلوب.

بعد الخطوة دي بتجيلك خطوة مفرحة 😀 .. الموقع بيطلب منكط تسجل في قاعدة بيانات التوظيف الكندية، اللي هو بيزود فرصتك في الشغل وإنك تجيب درجات أعلى.

بعد دراسة ملفك بيبعتوا يقوللك إعمل الكشف الطبي (بيبعتولك عناوين دكاترة معينين في بلدك) والدكتور بيبعتلهم النتيجة، ويسألوك عن إثباتات للدرجات اللي إنت كتبتها في الـApplication مع شوية ورق:
1- شهادة تحديد مستوي اللغة الإنجليزية IELTS أو الفرنسية TEF أو كلتاهما.

2- الـCV بالإنجليزي طبعا.

3- شهادات الخبرة ليك ولمراتك (لو متجوز).

4- الشهادات الدراسية ليكوا ولولادكوا.

5- شهادات الميلاد.

6- قسيمة الجواز.

7- 8 صور لكل اللي مقدمين.

8- صورة جواز السفر لكل اللي مقدمين.

9- شهادة من الشرطة (فيش وتشبيه) من البلد الأم.

10- شهادة من البنك بمبلغ يحدد حسب عدد أفراد الأسرة المهاجرة.

بعد ما بتبعت الحاجات دي ليهم، الحمد لله مشيت على خير هيبعتوا يطلبوا منك تبعت الباسبور على عنوان وأكتر الناس بتقول “سفارة كندا في لندن”، لو لأ وده نادر جدااااااا، بيعمل إنترفيو.. وده بيحصل لو إنت عكيت في الورق أو فيه أي حاجة مشكوك فيها في الورق أو عنك شخصيا.
بعدين…
بيبعتولك الباسبور عليه فيزا صالحة لسنة واحدة وللدخول مرة واحدة ، يعني لو عدت سنة وما دخلتش راحت عليك، ولو دخلت مينفعش تطلع وتدخل تاني.
وصلت.. بالسلامة ؟
وإنت في المطار بتدخل مكتب CIC وبيقعدوا معاك يخلصولك ورقك وبيثبت الدخول، وأصبحت مقيم دائم في البلد، ليك حقوق الكنديين، بس مالكش حق تكون مرشح في أي انتخابات، ومينفعش تدي صوتك، ولو عملت مصيبة ممكن يرحلوك.

نصايح عامة تخص موضوع الهجرة لكندا :

١- أي معاملات رسميه بتتم فقط عن طريق الموقع الرسمي cic http://www.cic.gc.ca/ومفيش أي بديل.
وأي موقع أو مكتب هجره بياخد منك رسوم وبيكون وظيفته فقط يساعدك في التسجيل وتوفير متطلبات الـ cic

٢ – القرابة
لازم يكون اقارب درجه اولي
اب – ام – اخ – اخت – زوج – زوجه

٣ – لو متجوز، لازم مراتك يكون معاها ايليتس وبتقدم قسيمه زواج مترجمه ترجمه قانونيه وموثقه بختم الخارجيه والزوجه بتديلك ٥ نقاط.

٤ – طبعا جميع الاوراق والمستندات تكون باللغه الانجليزيه واما تطلب من الجامعه شهاده مؤهل بالانجليزيه او تروح مكاتب ترجمه وتوثيق معتمده.

٥ – لو مش متجوز لازم يكون في حسابك البنكي مبلغ يعادل ١٢,٥٠٠ دولار كندي لاخر ٥ شهور ولو متزوج يكون حسابك ١٥,٥٠٠ دولار كندي (او ما يعادلهم باي عمله طبعا) ولو فيه اطفال مرافقين بيزيد المبلغ، عشان تغطي مصاريف حياتك عقبال ما تقف علي رجلك وتستلم شغل.

٦ – لو معاك رخصه قياده في الإمارات، روح الـRTA وخد شهاده خبره باخر سنتين لانها هتساعدك في اجراءات الرخصه هناك وهتبقي مطالب بفحص نظر واختبار طريق وبس واعمل رخصه دوليه لانها هتسمحلك بالقياده داخل كندا لمده سنه.

٧ – لو معاك عربية هنا، لو مواصفات خليجيه يبقي لازم تبيعها او تحاول تستبدلها بمواصفات امريكيه وساعتها تقدر تتواصل مع شركات شحن في جبل علي وتشحنها ب ٣ الاف دولار لحد تورنتو في كندا شامله كل الاوراق والتراخيص والجمارك.
( جمارك كندا لا تسمح باستيراد اي مواصفات غير الامريكيه والكنديه )

*****************************************************
كندا تفتح باب الهجرة اليها وتعرف على الشروط المطلوبة

صدرت سياسة اللجوء لأول مرة من قبل مجلس الهجرة واللاجئين في كندا، تفتح باب الهجرة اليها للمصريين 

حيث أصدر قسم حماية اللاجئين بدولة “كندا”، بيانا بتعديلات جديدة خاصة بطلبات الهجرة المُقدمة من عِدة دول، من بينها مصر واليمن، والتي صرحت بأن اعتبارًا من 1 يونيو المقبل، يمكن للاجئين من أفغانستان وبوروندي ومصر واليمن، أن يتقدموا بطلبات الهجرة، بموجب سياسة معالجة الطلبات المتعلقة باللاجئين من قبل حماية اللاجئين إلى كندا؛ حيث تسمح بقبول الطلبات بشكل أسرع.

وكتب موقع مجلس الهجرة واللاجئين بالحكومة الكندية، إن التعديلات الجديدة تنص على أنّه وفقًا للإجراءات الجديدة يتم تمكين القسم من الوفاء بالتزاماته المتمثلة في تحديد وضع اللاجئ، وقبول طلبه دون الحاجة لجلسات استماع، ويوفر هذا الإجراء وقتًا طويلًا على الراغبين في الحصول على اللجوء إلى كندا.

جدير بالذكر أن اللجوء إلى كندا يتطلب الدخول إلى البلاد من خلال تأشيرة سواء كانت سياحية أو للدراسة أو غيرها من التأشيرات المعتمدة.

تجدر الإشارة إلى أن هناك العديد من الدول التي يمكن لحامل الجواز المصري دخولها بدون تأشيرة، منها: لبنان، جورجيا، إيران، نيبال، هونج كونج، الرأس الأخضر، جذر القمر، جيبوتي، موريتانيا، مالي، تنزانيا، أوغندا، نيكاراجوا، زامبيا.

وهناك أيضا دول أخرى يمكن لحامل الجواز المصري دخولها بدون تأشيرة لكن لفترة محدودة منها: بوروندى لمدة 30 يوما، طاجيكستان لمدة 45 يوما، ساماو لمدة 30 يوما، لاوس لمدة 30 يوما، كمبوديا لمدة 30 يوما، توجو لمدة 7 أيام، إندونيسيا لمدة 30 يوما، زيمبابوي 3 أشهر، موزمبيق لمدة 30 يوما، كينيا لمدة 90 يوما، مدغشقر لمدة 90 يوما.


اعلان هام للقراء والمشاهدين بالرجاء والسماح داخل البلوجر الخاص بي (ehab10f) الضغط بالماوس فقط علي أي اعلان داخل المدونة أو أي صفحة من صفحات الاعلان للأهمية في إستمرار البلوجر في الظهور في بداية صفحات البحث داخل بحث جوجل لزيادة أعداد المتابعين لها ورفع مستوي المدونة بين المدونات الاخري أرجو لا أحد ينسي ذلك ولكم جزيل الشكر وفائق الاحترام لجميع منسوبي المدونة.ولسهولة البحث في جوجل اكتب فقط ehab10f لتظهر المدونة في اول صفحات بحث جوجل فتظهر بهذا الاسم :ويمكن البحث داخل البلوجر عن أي موضوع تحتاج أو تهتم به ويكون مكتوب داخل البلوجر ehab10f خالص تحياتي لكم جميعا د/ ايهاب

ليست هناك تعليقات:

Osmosis Gluconeogenesis